Гіркі жнива

  • Країна: Канада
  • Режесер: Джордж Менделюк
  • Хронометраж: 103 хв.

«Гіркі жнива» (англ. Bitter Harvest) — канадський кінофільм про історію кохання в розпал Голодомору 1932—1933 років. Кінострічка стала першим англомовним художнім фільмом про Голодомор. У центрі картини – любовна історія Юрія і Наталії на тлі сталінського терору, репресій, голоду і боротьби за виживання. Крім відновлення історичної правди, фільм має допомогти розумінню і сьогоднішньої України.

Історія героїв близька і продюсеру, і режисеру, і сценаристу – нащадків українських емігрантів. Прообраз головної героїні фільму – матір режисера. Рятуючись від голоду, вона дійшла з Харкова до Львова в пошуках хліба і свободи. «Вона розповідала, як люди стояли ночами в чергах за хлібом і, щоб не впасти від знесилля, спиралися на тих, що стояли попереду. А її шкільна подруга померла від голоду просто під час уроків, сидячи за партою”, – розповідає Джордж Менделюк.

Ця історія кохання, знята в Україні, відкриває світові одну із найбільш руйнівних сторінок сучасної Європи. До зіркового складу акторів входять також Баррі Пеппер, Тамер Хассан і Теренс Штамп. Режисер Джордж Менделюк написав сценарій разом з Річардом Бачинським-Гувером за оригінальною історією Бачинського-Гувера. Продюсери фільму – Ян Ігнатович, Стюарт Бейрд, Джордж Менделюк, Чада Баражер та Джей Газелей. Виконавчі продюсери – Денніс Девідсон, Пітер Д. Грейвс та Вільям Дж. Імерман. Виконавчий продюсер в Україні – Річард Бачинський-Гувер. Компанія «Roadside» випустила фільм у США 24 лютого 2017 року. Офіційний веб-сайт фільму.

ПРО ВИРОБНИЦТВО

Перший сценарист Річард Бачинський-Гувер працював актором у телевізійних та художніх фільмах. Але його кар’єра в Канаді різко змінилася після того, як він відвідав свою батьківщину в Україні. Натхненний своїми подорожами, Бачинський-Гувер зацікавився розповіддю про Голодомор, політику штучного голоду, яка знищила населення України на початку 1930-х років. Він кілька років вивчав польські, російські та українські підручники історії, перш ніж писати перший проект сценарію.

У 2011 році Бачинський-Гувер звернувся до торонтського мецената Яна Ігнатовича з початковою версією сценарію. «Я часто бачу цікаві пропозиції, – розповів Ігнатович, відомий в Канаді своєю спонсорською діяльністю. – Річард надіслав мені сценарій, і він справді мене захопив. Я ніколи раніше не читав сценаріїв, тому спробував уявити, як це буде виглядати на великому екрані».

Родина самого Ігнатовича покинула Україну наприкінці 40-х, і він вирішив пошукати додаткову інформацію. «Я виявив, що було кілька документальних стрічок та кілька цікавих українськомовних фільмів про Голодомор, але жодного – англійською мовою, – зазначив він. – Мене заінтригувала така можливість. Я зрозумів, як важливо розповісти історію цього страшного геноциду голодом значно ширшій світовій аудиторії. Я хотів зобразити її таким чином, щоб торкнутися людських почуттів, щоб аудиторія могла відчути емоційно те, що сталося в Україні.

«Річард звертався до кількох людей за фінансуванням проекту, але невдало, – продовжує Ігнатович. –  Але фільм був надто важливим, щоб його не зняти. Тож я вирішив виступати єдиним спонсором фільму, фінансуючи фільм цілком. Визнаючи необхідність подальшого редагування сценарію та залучення команди професіоналів, ми зв’язалися з Джорджем Менделюком».

Як і Гувер та Ігнатович, Менделюк виріс в Онтаріо разом з батьками-українцями, які емігрували з Європи у 40-х роках. Гувер та Менделюк раніше вже співпрацювали – Гувер виконав невелику роль у фільмі «Багатії» (1999), режисером якого був Менделюк. «Навіть через роки, коли він звернувся до мене зі своїм сценарієм про Голодомор, я був радий долучитися до проекту».

Історичні аспекти історії резонували з особистою історією Менделюка. Його мати-українка пережила сталінський голод на початку 1930-х років. Потім вона зустрілася зі своїм майбутнім чоловіком у Німеччині та втекла з юним Джорджем до Канади. Натхненний їхнім досвідом, Менделюк у співпраці з Гувером переписав сценарій «Гіркого врожаю», акцентуючи на розповіді навколо вигаданого роману між молодим художником та його дружиною. «Історія складається з  трьох частин, – говорить він. – Головною темою, яку я розвинув далі, була подорож сільського хлопчика, метаморфоза митця, який стає воїном».

Влітку 2013 року Менделюк звернувся до досвідченого Чада Баджера, щоб запросити його приєднатися до проекту як  продюсера. «Він хотів знайти людину, яка вже знімала якісні фільми з невеликим бюджетом, – каже Баджер, який спочатку неохоче брався знімати в Україні. – Я ніколи не був в Україні і знав про неї дуже мало, крім того, що це була частина колишнього Радянського Союзу і там відбулася Чорнобильська катастрофа. Але мене привернула історія. Як виявилося, я закохався в країну і врешті познайомився зі своєю дружиною, українкою, в Києві».