Contact us by e-mail [email protected] for scanned copies of documents
17.03.1933
Tzaneen
17/3/33
Dear Mr Fortes.
And now I can go back to your letter in an open manner, and not as I did in a guarded way, since I can call a “spade – a spade”.
The Letter I just closed, I intended to send a copy thereof to Jerry, and I have to write in a distorted, hinting manner, wherever I have to touch upon the Bolshevistic [doctrine] and its practical effects. One can never tell, his letters may all of a sudden be tampered with, and our friends, the OGPU I never trust too much. You will therefore notice, a distorted tendency in my letters to him, a hinting here, there and everywhere, but dodging the plain word and the coming to a point.
I must, however, take you to task for a few parallels you have drawn between gruesome facts in London, the exploitation of Natives in South Africa, with the “slavery” pure and simple that is being practiced by our friend “Stalin”…
I do not know much about gruesome sights that can be collected in London, outside of what I read in the Newspapers. I know fully well of the state of affairs of our Native population. I hold no brief for present “Society” in London or elsewhere. I have been a “radical” and a “rebel” all my life as regards our Social institutions. I have, however, no room for “dogmas” and have also an open mind, and am further wide open for conviction on such and similar matters. I must set out to judge on results, and not on “pretensions”. If the “cure” is as “bad” and even “worse” than the “disease” it sets out to “remedy”, it can be nothing, but a “quack” remedy, and nothing else.
I am fully aware of the state of Serfdom existing within S. Africa, and I know full well as to how far these aboriginals are disgracefully exploited. The Dutch element consider that they are but God appointed to exploit them, and they hold a “divine right” with a “Heavenly Charter” to do so.
However, all said and done, the Russians would be in Paradise were they treated in a similar manner by these lofty preachers of Fraternity and Equality. In semi-tropical South Africa clothes can be discarded to a minimum, and there are also wild berries, wild fruit and roots and what-not, that are edible. One can also steal a little, and if the worst happens and that native is caught, he can afford a [belly-full] of mealie porridge with vegetables some time, and twice a week a piece of meat. A native in South Africa can discard with all shelter, since the elements are much more kindly disposed to him than in Arctic Russian Winter conditions. The Winter is mild, and he can creep under a tree or some similar shelter when it rains, clothes he hardly requires. He can in any case stay in “jail” and be fed with a minimum of effort.
And this is after all, but “Chattel Slavery”, pure and simple. We all know it, often say it. It is true, it has very ugly features, under the pretence of disturbing the so called good relations between White and Black, and to stop agitation for the emancipation of the native despotic legislation has been lately passed in Parliament, under [Riotous] Assemblies Acts, Master and Servants Acts etc. but on the whole, there is nothing like, no comparison with, the state of affairs as created by our modern interpreters of the Stalin school of Marxism… Facts must remain facts, by which alone one can compare things, for lofty idealism disguised as slavery are no consolation in the least, and but becomes a monstrosity in real life….
Dialectical Materialism has no room in realities of every day facts, and whilst I shall leave out passing judgment on history, I cannot blink my eyes to realities…
It is, as you say, impossible to moralise from the armchair.
Appreciating again your interest in Jerry, I beg to remain.
With sincerest best wishes to Mrs Fortes and yourself.
Israel Berman
17.03.1933
Цанін
17.3.33
Шановний пане Фортес.
І тепер я можу повернутися до вашого листа відкрито, а не скуто, оскільки можу називати речі своїми іменами.
Лист, який я щойно закрив, я мав намір надіслати його копію Джеррі, і я повинен писати викривленим, натякаючим чином всюди, де я маю торкнутися більшовицької доктрини та її практичних наслідків. Ніколи не можна знати, чи його листи раптом можуть бути підроблені, а нашим друзям, ОГПУ, я ніколи надто не довіряю. Тому ви помітите спотвореність у моїх листах до нього, натяк тут, там і всюди, але ухиляючись від прямих слів і суті.
Я мушу, однак, попросити вас провести кілька паралелей між жахливими фактами в Лондоні, експлуатацією корінних жителів Південної Африки, з «рабством» чистим і простим, яке практикує наш друг «Сталін» …
Я мало знаю про жахливі картини, які можна побачити в Лондоні, за винятком того, що я читав у газетах. Я добре знаю стан справ нашого корінного населення. Я не захищаю нинішнє «Суспільство» в Лондоні чи деінде. Я був "радикалом" і "бунтарем" все життя щодо наших соціальних інститутів. У мене, однак, немає місця для «догм», я також маю відкритий світогляд, і я ще більш відкритий до переконання у таких і подібних питаннях. Я повинен вирішити для себе судити за результатами, а не за "прагненнями". Якщо «ліки» настільки ж «погані» і навіть «гірші», ніж «хвороба», які вони мають на меті «вилікувати», це може бути не що інше, як «шарлатанський» засіб і все.
Я цілком усвідомлюю стан кріпацтва, що існує в Південній Африці, і я добре знаю, наскільки ганебно експлуатуються ці аборигени. Голландський елемент вважає, що вони - Бог, призначений для їх експлуатації, і вони мають "божественне право" з "Небесною хартією" на це.
Тим не менш, в кінці-кінців, росіяни були б як у раю, якби з ними поводилися подібними способами ці високі проповідники Братства та Рівності. У напівтропічній Південно-Африканській Республіці одяг можна скинути до мінімуму, а також є лісові ягоди, дикорослі фрукти та коріння – усе їстівне. Можна також трохи вкрасти, і якщо трапиться найгірше, і той буде спійманий, він може дозволити собі деякий час донесхочу м’ясної каші з овочами і двічі на тиждень шматок м’яса. Корінний житель Південної Африки може жити без житла, оскільки стихії відносяться до нього набагато ласкавіше, ніж в умовах зимової арктичної Росії. Зима м’яка, і він може залізти під дерево або якийсь схожий прихисток, коли йде дощ, одягу він майже не потребує. Він у будь-якому випадку може залишитися у «в’язниці» і його годуватимуть, а він не прикладатиме зусиль.
Зрештою, це лише «рабство рухомого майна», звичайне й у чистому вигляді. Ми всі це знаємо, часто говоримо. Правда, воно має дуже потворні риси під прикриттям порушення так званих добрих відносин між білими та чорними, а також припинення агітації за емансипацію корінного деспотичного законодавства нещодавно було прийнято в парламенті згідно з актами про бунтівні збори, актами про господарів та слуг тощо, але в цілому немає нічого подібного, в порівнянні із ситуацією, що склалася нашими сучасними інтерпретаторами сталінської школи марксизму ... Факти мають залишатися фактами, за якими тільки й можна порівнювати речі, бо високий ідеалізм, під яке замасковане рабство, нітрохи не втішає, але стає жахом в реальному житті …
Діалектичний матеріалізм не має місця в реаліях повсякденних фактів, і, поки я віддаю історії право виносити судження, я не можу закривати очі на реалії …
Моралізувати з крісла, як ви кажете, неможливо.
І ще раз віддаючи належне вашому інтересу до долі Джеррі, я благаю вас не їхати.
З найщирішими побажаннями пані Фортес і вам.
Ізраель Берман