Конструювання суспільної думки

У Росії потрібні Кремлю наративи транслюють не лише політики та підконтрольні владі ЗМІ. На пропаганду працюють фільми, музика, пропагандистські акції, зірки шоубізу тощо. На промивання мізків російська державна верхівка не шкодує сотень мільярдів рублів щороку – і це якщо оцінювати лише фінансову підтримку державних медіа.

Російські зірки працюють на пропаганду теж не безкоштовно. Наприклад, у 2015 році хакери виклали у мережу листування тогочасного заступника очільника Управління президента РФ з внутрішньої політики Тимура Прокопенка. Ці дані пролили світло на співпрацю Кремля з журналістами та діячами культури. Наприклад, стало відомо, що російський комік Михайло Галустян за значні суми грошей публікував у своїх соцмережах із багатомільйонною аудиторією замовні пропутінські матеріали.

З початком повномасштабного вторгнення в Україну маховик роспропаганди закрутився з новою силою. Кремлю потрібно виправдати своє злочинне рішення перед внутрішньою аудиторією та міжнародною спільнотою, тому засобами країна-агресорка особливо не перебирає. Як результат, до поширення потрібних наративів залучені не лише політики й пропагандисти, а й інші відомі люди, що мають вплив на суспільну думку: співаки, зірки театру, кіно і спорту.